Er eSport en reel sport?
Ikke mange danskere ser computerspil/eSport og onlinespil som en rigtig sport (som mange satser på ved at besøge sider som f.eks. https://www.kampagnekode.org/) En undersøgelse fra Voxmeter, som Ritzau publicerede i 2017, viste at to ud af tre danskere ikke mener at eSport er en sport, men tager de fejl?
Janus Sandsgaard, som er digitaliseringschef i Dansk Erhverv, er for eksempel ikke i tvivl om at eSport er en sport. Deres tal viser at mere end halvdelen af den danske befolkning spiller computerspil. Derudover viste tal fra 2017 også at syv procent danskere dyrkede eSport dengang og det er sikkert højere i dag.
Det er i hvert fald steget i popularitet igennem årene. Allerede tilbage i 2001 var Danmark repræsenteret ved et internationalt eSport event. I 2012 var der ca. 58 millioner personer, som regelmæssigt fulgte med i eSport events og det tal var steget til 191 millioner personer i 2017. Dertil skal lægges yderligere 194 millioner personer til, som følger eSport begivenheder en gang i mellem. Eksperterne spår også at der på global plan vil være ca. 600 millioner personer, som følger med i eSport verden på den ene eller anden vis.
Blandt andet er der flere sportsefterskoler og sportsklubber, som har gjort computerspil til en del af deres udvalg. Et af argumenterne for at eSport er en sportsgren er at det er socialt på niveau med mange andre sportsgrene, da store arenaer bliver fyldt op over hele verdenen, når der bliver afholdt store Esport events.
DGI har tilføjet eSport til programmet
Den næststørste idrætsorganisation i Danmark DGI har tilføjet eSport til et af sine fokusområder. Det har de gjort da adskillige idrætsforeninger ønskede at udbyde esportsaktiviteter. Derudover efterspurgte idrætsforeningerne også fx trænerkurser og anden inspiration og det var en efterspørgsel som DGI gerne ville imødekomme.
Dansk Idrætsforbund har ikke accepteret eSport endnu
Det kan godt være at DGI anerkender eSport som en sport, men det gør DIF (Danmarks Idrætsforbund) ikke endnu. Først udtalte Niels Nygaard tidligt i 2017, som er formand i DIF, at det at ”sidde og taste på nogle tangenter” ikke er en decideret idrætsaktivitet.
Derfor kan det dog stadigvæk blive anerkendt som en idrætsaktivitet, hvis der bliver opfyldt en lang række forhold. Blandt andet skal der være mindst 15 eSport foreninger med 2000 medlemmer. Derudover er der en vis fysisk standard i DIF-regi, som disciplinen skal opfylde for at kunne blive en anerkendt idrætsaktivitet hos DIF.
Dette drejer sig mest af alt om at eSport skal accepteres af den brede danske befolkning for at blive optaget hos DIF. Skak, golf og bordtennis er blot få eksempler på idrætsaktiviteter, som kan argumenteres for at være på lige fod med eSport.
Netop bordtennis stod over for en lignende udfordring tilbage i 1940’erne, da den brede befolkning først ikke mente at det var en sport. Men samfundsholdningen flyttede sig og bordtennis blev optaget i DIF i 1947.
Det hjælper blandt andet at det store danske fodboldhold FC København har etableret et Counterstrike-hold med navnet North og med de mange potentielle tilskuere og milliarder i eSport forretningen er det sikkert kun et spørgsmål om tid, før det bliver anerkendt som en reel sport både inden- og udenfor de danske grænser.